HJEM  2008  2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2017  2018  2019  2020 2021 2022 2023
Bil-1 (Euromobil) Bil-2  (Bürstner) Bil-3  (Pössel)

Kristiansand - Lista 29-31 mai 2009

29. mai pakket vi og reiste til Lista for å delta på NCC’s pinsetreff, men mest for å sjekke at bilen fungerte før vi drar nordover om et par uker.
Det var nærmere 100 ekvipasjer som møtte på Lista (tidligere Lista flystasjon). Det var lagt opp til konkurranser og morro hver dag samt dans i hangaren på kveldene.
Vi ble tilgodesett med et fantastisk vær alle dagene, så kan det være sommeren som er på vei ?

Søndag hadde vi en utflukt til Norberg fort. Et imponerende forsvarsanlegg som tyskerne bygget for å forsvare flyplassen. Lista hadde før Gardermoen, landets lengste rullebane, og brukes i dag av ett (1) lite skolefly. Drømmejobben (bokstavelig talt) må være å “jobbe” i tårnet der.

Kristiansand - Tromsø – Kristiansand. 15.juni – 13.august 2009

Mandag 15. juni

Med prøveturen til Lista i ryggen, satte vi kursen nordover. Det ble overnatting på Biristrand Camping, hvor det var god plass såpass tidlig i sesongen.
Biristrand Camping ligger flott til ved bredden av Mjøsa, ikke langt fra Lillehammer.

Tirsdag 16. juni.

Ellers gikk turen fint gjennom Gudbrandsdalen, selv om veistandarden ikke kommer opp på et U-landsnivå.

Vi passerte turistfellen Dombås, men måtte innom en tur.Vi fikk føle de tvilsomme værmeldingene neste dag, men ikke verre enn at vi grillet en voksen flintsteik på Dovre – med påfølgende middsgslur.

På vei ned Drivdalen, dukket det en lokal størrelse på andre siden av elva. En moskusokse lå henslengt på elvebredden. Om den var helt frisk eller ikke, er ikke godt å si. Den så ihvertfall ut til å være i feriemodus. Den var rimelig avslappet og hadde et godslig kroppsspråk.

Onsdag 17.juni - Mandag 22.juni

På Kyrksæterøra

Tirsdag 23.juni

Vi kom vi avgårde i et flott kjørevær.
Vi stoppet noen minutter på City Syd for å proviantere. På Shell Stave fikk vi tømt vanntanken og toalettet. Slike tømmestasjoner er det ikke for mange av.Der var det ganske mange utlendinger på veiene, og det er litt rart med den veistandarden som Trøndelag har. Gode veistrekninger er like skjeldne som
“rød-grønne” hjerneceller.

Jeg følte stadig at vi hadde kjørt feil og hadde kommet bort fra E6 og hadde havnet på en gårdsvei, men nei, det viste seg (dessverre) at vi faktisk var på norges viktigste hovedvei.
Harran Camping ble utpekt som overnattingssted – en flott liten plass med alle fasiliteter. Dessuten var det en stille og rolig plass som ga god nattesøvn.

Onsdag 24.juni

Etter at vi passerte fylkesgrensen, ble veien gradvis bedre. Avstanden mellom asfaltflakene var mindre

Et lite stopp i Mosjøen i strålende vær fikk vi med. En spasertur i Sjøgata hører med. Der hadde de vært flinke til å ta vare på den gamle (og mye finere) bebyggelsen.
Vel framme på Tjøtta fant vi ut at fergen til Vega ikke gikk hver dag.

Vi slo oss nes på Offersøy Camping for kvelden.

Torsdag 25.juni

I dag tok vi ferga fra Sandnessjøen til Dønna for å se på utsikten fra Dønnesfjellet. Det er ikke så enormt høyt, men det har samme fordelen som Himmelbjerget i Danmark – det er bilvei helt opp. Dønnesfjellet som også blir kalt "Nordvestkapp", ligger 127 m.o.h. og byr på en eventyrlig utsikt. Fra Dønnesfjellet kan man se syv prestegjeld; Dønna, Herøy, Alstahaug, Vega, Tomma, Træna og Lurøy. Her vil man også se de karakteristiske fjellene på Helgelandskysten.

På toppen finner en restauranten "Dønnesfjellstua"; som skal være åpen i sommersesongen, men enda er det tydeligvis ikke ikke sesong. Her burde det allerede vært full drift, for turistene kan komme tidlig – et år kom tyskerne allerede 9.april ! Overnattet på Sandnessjøen Camping. Fin utsikt over havet, og med bare flystripa mellom oss og De Syv Søstre.

Fredag 26.juni

I dag dro vi avgårde til Sjøbakken Fiske-Camping, så nå blir det stekt torsk til middag. Stedet ligger rett i nærheten av fergeleiet i Levang, og det passer bra for den videre ferden langs Rv.17. Et flott vær har det vært i dag med temperaturer på over 24 grader. Vi har fisket, vasket klær og slappet av.

Lørdag 27.juni

Strålende sol, så vi ble på Sjøbakken for å nyte sola og fiske. Det ble mere sol enn fisk.

Søndag 28.juni

I dag kjørte vi ombord i ferga fra Levang til Nesna. Etter 25 minutter var vi framme. Vi forsøkte å avlegge Coop i Nesna et besøk, men de hadde tilfeldigvis stengt??

Vi fant etter hvert ut at det var søndag, så det hadde sin forklaring.
Neste fergetur var fra Kilboghamn til Jektvik. Turen forbi
Svartisen og Glomfjord var interessant og imponerende. Vi slo oss ned på Kjellingstraumen Fjordcamp for kvelden.

Mandag 29.juni

Nå sto Saltstraumen for tur. Vi var heldige som traff på den mens den var i ferd med å tømme Skjerstadfjorden. Det var virkelig fart i den. Videre dro vi til Skaug for å besøke kjente og etterpå til Bodø på nytt besøk.

Vi fikk ideen om å ta ferga til Moskenes kl 00:45, så vi plasserte oss i køen. Overfarten var veldig behagelig, men helt “flatt” hav. Etter 3½ time var vi i Moskenes, ytterst i Lofoten. Fra fergekaia gikk turen til parkeringsplassen ved Ã… for å sove.

Tirsdag 30.juni

I dag er det også flott vær, noe som passer bra da det er Moskenes og Reine som skal utforskes. Først var vi innom Moskenes Camping for å sikre oss plass for natta. Campingplassen var ganske bra, men det var dårlige løsninger på vannsøl i dusjen. Reine tok seg som vanlig flott ut i finværet. Smeden i Sund var vi også innom. Der var det et lite museum og en imponerende samling av gamle båtmotorer.
Vi fant også fram til Rambergstranda før vi dro tilbake til Moskenes for kvelden. Det ble stekt sei i dag – men desverre ikke selvfisket.

Onsdag 1.juli

Første regnværet på turen dukket opp i dag. Tåka hang lavt og skjulte fjelltoppene. Første stopp var glasshytta i Vikten.
For å unngå pølser til middag, tok vi turen innom
Henningsvær (Ref:”En ekte lofottorsk jeg er For jeg er født i Henningsvær.”), men sangen viste seg å være fri fantasi, så vi fortsatte til Svolvær, hvor vi byttet gassflaske og innstallerte oss på Hammerstad Sjøcamping - nok et eldorado for tyske fiskere. Men for oss ble det pølser.

Torsdag 2.juli

Flott vær som ble brukt til å “saumfare” Svolvær, samt å handle litt. Fisken var like fraværende i dag også.

Fredag 3.juli

I dag pakket vi og gjorde oss klare for siste etappe. Først kjørte vi til Fiskebøl og kom akkurat i tiden til ferga som gikk til Melbu. Videre til Stokmarknes hvor vi besøkte Hurtigrutemuseet. Derfra var det bare en halv time til Sortland.
For 2430 km siden startet vi i Kristiansand, og turen hadde forløpt uten problemer av noe slag.

Tirsdag 14.juli

Da var tiden kommet for å reise videre til Tromsø. Etter å ha fyllt kjøleskapet og “regulert” bilens væskenivå, dro vi avgårde i flott kjørevær. I indre Troms var det derimot noen veldig lokale regnbyger.
Etter et besøk i
Målselvfossen (som forresten var vanskelig å se gjennom den gjengrodde bjørkeskogen), bestemte vi oss for å legge ruta om Senja. På Finnsnes ble diesel for 600 kr fyllt på tanken, og vi forlot fastlandet. Veien oppover til Botnhamn var ikke stort bedre enn E-6 i Nord-Trøndelag, så farten måtte avpasses.
Vel fremme på fergeleiet i Botnhamn, ble det klart at siste ferga til
Brensholmen hadde gått for en time siden, så dermed ble det overnatting på kaia.

Tirsdag 14.juli

Vi ble med første ferga kl 08:30, og brukte et par timer til sightseeing på Sommerøya før vi satte kursen mot Tromsø.
Veien var ekstremt dårlig, og som om det ikke var ille nok, innhentet vi en svær traktor som ved hjelp av noen svære klør gravde opp asfalten og moste den istykker.
Om dette var en lokal demonstrasjon eller et offentlig opplegg, er ikke godt å si, da både traktor og fører var “sivil” og ingen skilt om veiarbeide var satt ut.
Etter hvert førte
TomTomen oss til Blåbærveien hvor vi parkerte og innstallerte oss i sokkelleiligheten.

Mandag 20.juli

Værmeldingene så gunstige ut for en tur til Vannøy. Vi tok ferga fra Hansnes i kveldinga, og kjørte ut til
Vannavalen hvor vi slo oss ned. Ferga var innom
Karlsøy på turen, hvor de snart skulle arrangere Karlsøy-festivalen. Første natta måtte vi ut for å jage sauene som brukte bilen til å klø seg på.

Tirsdag 21.juli

Dagen etterpå våknet vi opp til et strålende vær – og besøk av reinsdyr. Da forskjellen på villrein og tamrein, er om en klarer å fange den eller ikke, må vel denne være tam.
Vi kjørte litt rundt og bare koste oss.

Onsdag 22.juli

Prøvde fiskelykken i Vanntindvannet, men da tilgangen på meitemark var dårlig, ble resultatet deretter.
Ellers var været topp med en fargerik kveldshimmel.

Torsdag 23.juli

I dag tok vi turen til Perolsavika. Noen optimister tok en avstikker til Perolsavatnet, men fisken der var
også sjenert. Etter en flott tur, pakket vi sammen for å ta turen tilbake til Tromsø.

Mandag 27.juli

Vi startet på den lengste samenhengende kjørbare strekning sør for Tromsø, nemlig de 130 km fra Tromsø til Bardufoss. Selv om dette også er en vanlig 2-feltsvei, var det ihvertfall mulig å kjøre strekningen uten å ødelegge bilen eller egne vitale organer.
Hærsletta camping mellom Bjerkvik og Narvik ble stedet for overnatting. Regn ble det også på kvelden og natta. Litt merkelig campingplass – hverken fugl eller fisk egentlig.

Tirsdag 28.juli

Neste dag var det sol og glede igjen, og vi fortsatte til Sortland. Vi hadde en liten snartur innom Lødingen før vi plasserte oss på Sortland. Været var igjen upåklagelig (noe som stort sett har vært tilfelle siden vi dro hjemmefra 15.juni.). Akkurat nå ser det ut som at det er sørpå det er verst, med stormvarsler og nedbør i bøtter og spann. Håper det gir seg til vi kommer hjem.

Torsdag 30.juli

Avgårde igjen. Målet er
Hamarøy i Nordland. Vi var innom Scell-stasjonen i Sigerfjordkrysset for å tømme de ufyselige tankene i bilen. Synd at det er så langt mellom disse tømmeplassene (men hva kan en vente med rødgrønt styre??). Fergeturen fra Lødingen til Bognes var flott med sol og speilblankt hav. Vi valgte til slutt Ness Camping i nærheten av Skutvik. Dette er en idyllisk plass med svaberg, strender og egen badedam. Det har blitt sendt ut nabovarsel om at Senterpartien skal starte valgkampen i nabolaget og skal campere her. De regner kanskje med å få en “Markens grøde”-effekt fra Hamsun-jubileet. Hovedansvarlig for den norske veikatastrofen skal også komme, men hun kommer nok luftveien, slik at navarsetet ikke blir ristet istykker.

Fredag 31.juli

I dag ble vi værende på Ness. Besøkte butikken på Skutvik for matshopping. Deretter var vi innom Hamsun’s barndomshjem. Mye aktivitet på Hamarøy for tiden da Hamsun-dagene starter på mandag. Vi må vel innom det skrekkelige
Hamsun-senteret også før vi drar. Merkelig at det måtte en amerikansk såkalt arkitekt til for å tegne galskapen. Det snakkes om bekjentskapsoppdrag på fylkesnivå.

Lørdag 1.august

Foreløpig slutt på godværet på Hamarøy. Vi pakket sammen og tok en tur innom Tranøy fyr for å få litt kaffe og vafler. Vi stoppet også opp ved dette grusomme Hamsun-senteret for å dokumentere galskapen. Stoppet for lunsj ved helleristningene i Steigen-krysset. Tåka hang fortsatt lavt i fjella. Etter at vi passerte Fauske, ble Rognan fjordcamp valgt som overnatting. Dette er en stor og flott plass med greie fasiliteter.

Søndag 2.august

Været i Rognan hadde blitt fint igjen, og etter en synfaring av brygga og stranda, ble kursen satt for Mo i Rana – minst.

På tur oppover Saltdalen kom vi til Junkerdalen nasjonalpark. Informasjonssenteret ved Storjord var interessant, så der brukte vi litt tid.
Da vi kjørte videre, dukket veien til Sverige opp. Den gikk oppover Junkerdalen, med ganske storslått natur. Da vi manglet asparges og salat til middagen, tenkte via at dette like gjerne kunne kjøpes i Sverige. Normalt er det en jo en “livsmedel-affær” rett over grensen beregnet på harry nordmenn, men ikke her nei.
Etter 137 km kom vi til
Arjeplog, og her hadde de både asparges og salat.Vi sjekket inn på Kraja camping, hvor standarden på alle fasiliteter, lå laaaangt over norske campingplasser. Middag ble det og svensk TV på RiksTV-boksen.

Mandag 3.august

Etter å ha besøkt “bolaget”, var det på tide å sette kursen ut av EU-området. I Mo i Rana ble en reserve gassflaske innkjøpt, og vi kjørte videre til Mosjøen.
Mosjøen Campingvar bra bortsett fra at den lå som en stripe langs E6 slik at trafikkstøyen var merkbar. Sist vi var innom Mosjøen var 24. juni.

Tirsdag 4. august

I dag dro vi til Brønnøysund hvor vi hadde avtalt å møte noen kjenninger fra Tromsø. Leirplass ble Torghatten Camping, som viste seg å være et godt valg. Dette var en flott plass, både med hensyn til fasiliteter og beliggenhet. Store områder tilrettelagt for camping, en “innaskjærs” badedam og flott natur. Hver natt passerte hurtigruta rett innenfor. Eneste minuset var at det ikke var mulig å få fisk der.

Onsdag 5.august

Vi tar en dag til på Torghatten. I dag tok vi turen opp til selveste “hullet” i hatten. Et Kjæmpehull… Vi spaserte/klatret gjennom og kom ut på andre siden. En nydelig tur i et fantastisk vær – en topp dag, som ble avsluttet med grilling på kvelden.

Torsdag 6.august

Etter en bedre frokost på restauranten, gikk turen inn til Brønnøysund for en avsluttende shopping. Deretter sørover til Vennesund hvor ferga til Holm startet. Litt kø var det slik at vi måtte vente til neste ferge. Den lille turen forløp fort, og snart var vi på farten igjen.
Rett etter fergeleiet løp det plutselig en oter over veien.
Senere var det drøvtyggende sauer som okkuperte den smale veien, men etter hvert passerte vi
Høylandet, og kom ut på E6 igjen. Langnes Camping i Grong ble målet.
Dette er også en helt ok campingplass. På kvelden måtte vaffeljernet fram og det ble vaffler i “det fri”.

Fredag 7.august

Flott vær i Grong også i dag, så vi koste også i sola og badet i Namsen mens laksen vaket.
Etter lunch måtte vi avgårde igjen. Etter et besøk i Steinkjer, med kaffe og greier, dro vi videre til Trondheim for å besøke noen venner i nærheten Estenstadmarka. Her ble det også overnatting med strøm og greier.

Lørdag 8.august

Etter en bedre frokost hos våre venner, dro vi videre vestover mot Kyrksæterøra. Her parkerte vi igjen i Helsetunveien og koplet oss til strømnettet.

Mandag 10.august

Endelig oppe
Trimtur opp “Tyskstien” til Karlsnessætra og ned Klakkan.
Noen springer opp disse 260 høydemetrene på under 10 minutter… frivillig !

Onsdag 12 august

Vi avslutter som vi begynte med en overnatting på Biristrand Camping.

Torsdag 13.august

Hjemme igjen etter 8 uker og 5200 km på tur. Vi trenger nok en tilvenningsperiode for å bo i et hus som står helt stille.