HJEM  2008  2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2017  2018  2019  2020 2021 2022 2023
Bil-1 (Euromobil) Bil-2  (Bürstner) Bil-3  (Pössel)

Kristiansand – Trøndelag – Sverige – Kristiansand. 9.juli – 10.august – 2012

Mandag 9.juli

Så kom “klimaflykningene” seg avgårde – med håp om bedre vær.

Etter at vi passerte Oslo, hørte vi på radioen at det hadde blitt satt nedbørsrekord i hovedstaden: 7 mm på en time. Dette høres kanskje ikke så mye ut, men utgjør nesten 17 cm i døgnet og over 5 meter i måneden.

Vi slo oss ned på Mjøsa Ferie og Fritidssenter, og fikk ganske mye regn i løpet av natta.

På tur

Tirsdag 10.juli

Etter regnværet var gressbakkene, med et underlag av leire, temmelig glatte, så vi måtte ha hjelp av traktor for å komme løs.

På kjent norsk veistandard gikk turen til Dombås der det ble en pause, før vi fortsatte til “Campingplassen” på Hemne Helsesenter.

På plass..

Onsdag 11.juli

Temmelig rolig.

Torsdag 12.juli

Fredag 13.juli

Grisekjøring

Lørdag 14.juli

Temmelig rolig. Fikk låne gammelbilen til Willy.

Søndag 15.juli

Mandag 16.juli

Tur til Bustlia ble utsatt pga været.

Tirsdag 17.juli

Tur til Bustlia. Gården er ikke lengre i drift og både jord, skog og hus er solgt ut av familien.

Bustlia

Onsdag 18.juli

Arbeid på årets verandra i Haugen. I fjor var vi på Senja på “verandajobbing”.

Det arbeides svart

Torsdag 19.juli

Den årlige “Øramartnan” startet med oppholdsvær, men sjansen for regn øker proporsjonalt med viktigheten av oppholdsvær. Etterpå arbeid på årets verandra i Haugen.

Øramartnan

Fredag 20.juli

Dag to av martnan ble regnvåt. Besøk på Kjørseskolen. Her lærte vi å regne, skrive, lese og også andre fag – ferdigheter de knapt er innom i dagens skole.

Kjørseskolen

Lørdag 21.juli

Øramartnans siste dag ble tilgodesett med mye oppholdsvær. Vessel-gården står foran store investeringer – hvis kommunen ønsker å bruke penger på kultur. Arbeid på årets verandra i Haugen.

Øramartnan

Søndag 22.juli

Mandag 23.juli

Avreise fra Kyrksæterøra. Litt shopping på Orkanger og City Syd, før vi endte opp hos venner i Selbu. Feiret samtidig 30-års bryllupsdag der.

Tirsdag 24.juli

Sightseeing i fint vær i Selbu, inkludert kafebesøk og tur til Selbu’s nyeste arkitektoniske utkikkspunkt. Arkitekter er ikke som andre folk…

Utkikkspunktet

Onsdag 25.juli

Kjørte videre over Storlien og tok inn på Camp Viking på Gällö, ved Revsundsjøen – OK sted å sove på.

Revsundsjøen

Torsdag 26.juli

Fläsians Camping i Sundsvall. Fin campingplass. Fin strand/område.

Sundsvall

Fredag 27.juli

Sandvikens Camping i Väddö. Vi fikk plass, men uten strøm. Traff et par fra området som inviterte på en tur til Nothamn – en idyllisk uthavn ved havet, men også der uten strøm. Vi valgte å fortsette til Stockholmsområdet.

Sandviken

Lørdag 28.juli

For å få et greit utgangspunkt til sentrum, kjørte vi til Ängby Camping i Stockholm. Plassen var OK, og stranda ned mot Mälaren var fin. men tilstanden på serviceanlegget var heller dårlig og forsøplet. Dette var hovedsaken til at vi valgte å fortsette til en annen campingplass neste dag.

Ängby Camping

Søndag 29.juli

Ute i den svenske skjærgården fant vi Waxholm Camping, som ligger på Waxholm, ved Østersjøen. Fin campingplasss, med flere aktiviteter, bl.a. kanotuthyrning. Internett fungerte bare ved resepsjonen.

Waxholm Camping

Mandag 30.juli

Soling på Waxholm Strand. Flott vær !! Senere, om kvelden: Norge mot Sverige i håndball (OL 2012), som Norge vant som vanlig.

Waxholm strand

Tirsdag 31.juli

Båt fra Waxholm til Stockholm. 1 times båttur med flere stopp gjennom den Stockholmske skogbevokste skjærgården. Lokaltrafikk til sjøs er noe svenskene kan. For å “se” Stockholm, tok vi en to-timers sight seeing med båt (Under the Bridges). Etter at vi gjennom slusen kom opp til Mälaren (35 cm o.h.), ble vi tilgodesett med et overveldende regnvær – som gikk over. Etter nok en sluse var vi tilbake til Østersjøen igjen. En fin tur som viste det beste fra Stockholms “våte” side. Koselig gammel båt tilbake til Waxholm, hvor vi fant bilen ved Norrbergsskolan og fortsatte sørover til Yxningens Camping, ved sjøeen Yxningen (må ikke forveeksles med Ylvingen). Vi ankom litt sent, slik at resepsjonen var stengt, men vi ‘tok oss til rette’.

Fra Stockholm

Onsdag 1.august

Noen av de ansatte på Yxningen var muligens fra Nederland – i allefall snakket de språket, noe som trakk til seg masse ‘treskofolk’. Plassen var litt utenfor allfarvei, men hadde mange aktiviterer for alle aldre.

Yxningen

Torsdag 2.august

Vi kjørte videre sørover og stoppet ved Kolbodabaden turist-og konferansesenter, 2-3 mil sør for Kalmar.

Kolbodabaden

Fredag 3.august

Fortsatt på Kolbodabaden.

Kolbodabaden-2

Lørdag 4.august

Kjørte over til Öland, Sveriges nest største øy. En lang smal og flat sak, som er forbundet til fastlandet med en 6072 m lang bru. Etter en tur over på øyas østkyst, kjørte vi over ‘Det store Alvaret’ tilbake til vestside og sjekket inn på Haga Park. Haga Park er kjent som et paradis for windsurfing.

Og det var sol...

Søndag 5.august

Rett på norsiden av Ölandsbroen fant vi Krono Camping Saxnäs, en av de flotteste plassene vi har overnattet.

Saxnäs

Mandag 6.august

Etter litt proviantering i Kalmar, tok vi ‘straka vegen’ til Halmstad, hvor vi etter hvert tok inn på Hansagård Camping..

Hansagård

Tirsdag 7.august

Siste overnatting i Sverige, ble på Lagunen, strategisk plassert utenfor Strømstad.

Lagunen

Onsdag 8.august

Da vi skulle innom Drammen kjørte vi gjennom Oslofjordtunnelen, noe som kanskje ikke var så lurt, da veien på vestsiden hadde passet bedre på et tivoli. Overnattet ved badeplassen Skjellvika ved Sandefjord.

Skjellvika

Torsdag 9.august

Norges første 5-stjeners campingplass, Moysand Familiecamping. De som delte ut stjernene, burde ha tatt seg en tur for å se anlegget i drift.